مورد کاوی ۲ : زمینه سازی برای رشد و دستیابی به آن

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

راهبردهای موفقیت پایدار: زمینه سازی برای رشد و دستیابی به آن

 

از شما خواننده این مورد کاوی انتظار میرود بعد از مطالعه در خصوص پرسش های زیر تامل کرده و پاسخ های خود را یادداشت نمایند.

1. بسیاری از شرکت های نوپا مزایایی از قبیل ناهار و قهوه رایگان و در دوران شکوفایی شرکتهای اینترنتی) صندلی های گران قیمت آئرون و میزهای فوتبال دستی را در اتاق هایی آراسته، به کارکنان خود ارائه می دهند. با وجود رشد گوگل و وجود هزاران داوطلب برای فرصت های شغلی اعلام شده در این شرکت، گوگل کماکان وعده غذایی رایگان را به کارکنان خود ارائه میدهد. آیا این امر الزامی است؟

2. گوگل چگونه می توانست مشکلات موجود در چین را از میان بردارد؟

3. تصور کنید شما مخترعی هستید که ایده هایی برای بهبود جست وجو در اینترنت در سر دارید و خواهان عرضه این ایده ها به تمامی دنیا و تبدیل آنها به کسب و کاری جدید هستید. وجود گوگل چه تأثیری بر فرصت ها و گزینه های پیش روی شما خواهد داشت؟

سرویس جست وجوی گوگل، از پروژه دانشجویی دو تن از دانش آموختگان دانشگاه استنفورد به نام های سرگی برین و لری پیج به یکی از ابرقدرت های این عرصه در بازار بورس مبدل شد. به طور مثال در جولای ۲۰۰۶ مجموع ارزش سهام گوگل در بازار بورس نزدک NASDAQ به ۱۲۸ میلیارد دلار رسید که بیش از ارزش کل شرکت های خودروساز در ایالات متحده آمریکا بود. این شرکت در تمامی مراحل رشد خود از راهبردهای متفاوتی بهره گرفته که ترکیبی از راهبردهای داخلی و خارجی است.

یکی از راهبردهای داخلی رشد این شرکت بر زیرساخت های فناوری اطلاعات متکی است. گوگل به دلیل دارا بودن یکی از بزرگ ترین مراکز سرورهای شبکه، شهرتی جهانی دارد و در این مراکز که در نقاطی کوهستانی واقع شده است، هزاران رایانه را به خدمت گرفته است. مهندسان گوگل با آزمایش های فراوان توانستند به روش هایی برای پیکربندی این سرورها دست یابند که هزینه راه اندازی و نگهداری و نیز سرانه مدیریتی آنها را به حداقل می رساند. با این همه یکی از موانع بالقوه در مسیر رشد آتی گوگل، هزینه

انرژی است. در اواخر سال ۲۰۰۵ و به عبارتی حتی پیش از بحران قیمت سوخت در سال ۲۰۰۶ که قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۷۰ دلار رسید یکی از مهندسان این شرکت هشدار داد در صورت فقدان نوآوری های قابل توجه در صنعت ریز تراشه ها، در آینده نزدیک هزینه تامین انرژی لازم برای سرورها بر هزینه های سخت افزاری آنها پیشی خواهد گرفت.

یکی از دلایل جذابیت کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، مقیاس پذیری آنهاست: تکرار بیت ها بسیار ساده تر از تولید کالاهای فیزیکی بیشتر است.

 

به علاوه عدم محدودیت مکانی اینترنت به آن من که سرورهای شبکه را می توان در نقاطی ارزان قیمت و در عین حال مناسب به لحاظ مخابراتی قرار داد به نحوی که ارائه دهندگان این خدمات نیز از صرفه جویی ناشی از مقیاس بهره مند شوند. مهندسان گوگل همچنین با حجم چشمگیری از تراکنش ها سر و کار دارند و قادرند با استفاده از روش ها و تحلیل های آماری، سیستم های این شرکت را به نحو احسن تنظیم کنند. به علاوه آنان نه تنها در صورت لزوم صرفه جویی های اقتصادی مناسبی را در پیش می گیرند (کافی است صفحه اصلی و سادة گوگل را با صفحات خوش رنگ اما ضعیف تر دیگر ارائه دهندگان این خدمات از قبیل یاهو مقایسه کنید)، بلکه سرعت جست وجو را تنها به چند ثانیه کاهش می دهند. این مسئله نقطه قوت گوگل است و مانع از سرخوردگی کاربران به دلیل نتایج ضعیف یا انتظار طولانی می شود.

یکی دیگر از راهبردهای داخلی رشد گوگل، به روش های استخدام و نگهداری کارکنان خود بر می گردد که این شرکت را به محیطی جذاب برای اعضا مبدل می کند. این شرکت کماکان به اعضای خود ناهار رایگان ارائه می دهد، اما این وعده های غذایی به همبرگر و سیب زمینی محدود نمی شود. سرآشپز اول گوگل که زمانی مسئول آشپزی گروه گریت فول دد بود، در سال ۲۰۰۵ و پس از کسب ثروتی میلیونی از طریق فروش سهام خود، گوگل را ترک کرد و هم اینک در صدد راه اندازی رستوران های زنجیره ای است که غذاهای آماده بهداشتی عرضه می کنند. جایگزین فعلی وی که از سال ۲۰۰۶ به این سمت منصوب شد، در حال حاضر مسئولیت عملیات ۵ رستوران موجود در محوطه گوگل را عهده دار است.

از بعد خارجی نیز گوگل از همکاری ها و تملک های متعددی سود می برد. همکاری های گوگل به دو صورت رسمی و غیر رسمی است که در برگیرنده روش های سنتی در کسب و کار و نوآوری های متنوع در عرصه اینترنت است. نمونه ای از همکاری های رسمی گوگل، خرید سهام آمریکا آنلاین

است. در نتیجه این همکاری، خدمات جست وجوی گوگل به عنوان یکی از گزینه های موجود برای کاربران آمریکا آنلاین و سایر رقبای این شرکت از که اقداماتی مشابه بازمانده اندترفیع یافته است.

با این همه گوگل برای همکاری های غیر رسمی با افراد خلاق در اینترنت نیز زمینه مناسبی فراهم می آورد، زیرا این افراد می توانند با بهره گیری از خدمات متعدد گوگل به محصولات یا خدماتی نوین با ایده هایی بدیع و یا حتی کسب و کارهایی دست یابند که شرکت بعدها قادر به خرید یا همکاری با آنهاست. در همین زمینه، گوگل از مدت ها پیش استفاده از واسطهای خود را برای عموم امکان پذیر کرده تا امکان ازمایش ایده های گوناگون تا مرحله ای مشخص برای آنان میسر شود. (البته شرکت با اعمال محدودیتهایی، از ارائه خدمات کامل تجاری به افراد فاقد ارتباط کاری با خود اجتناب می ورزد.) نقشه های گوگل نیز امکان ترکیب داده های مختلف را برای صدها تن از افراد خلاق فراهم کرده است از جمله مکان یابی منازل آماده فروش در یک منطقه تنها با فشار دکمه ای روی نقشه یا حتی بازیهای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی).

یکی از راهبردهای اتخاذ شده به وسيله گوگل، توسعه خدمات خود در تمامی زمینه های احتمالی مرتبط با سرویس های جست و جوی این شرکت است. گرچه این خدمات به طور خلاصه با عنوان “خدمات جست وجو در اینترنت” شناخته میشوند، شامل طیفی وسیع از قبیل پست الکترونیکی رایگان (جی میل)، جست وجوی صفحه رایانه، تبلیغات اینترنتی و به تازگی پرداختهای مبتنی بر اینترنت می شود که می توان آن را با خدمات E-bay موسوم به PAYPAL هم طراز دانست. در این میان، تملک شرکت های کوچک تری که توسعه دهندۀ فناوری های مربوط به این خدمات هستند و پیوستن آنان به امپراطوری بزرگ گوگل، زمینه ساز ارائه این خدمات جدید شده است.

از سوی دیگر، مایکروسافت از جمله شرکت هایی است که رقیبی سرسخت برای گوگل محسوب می شود. زمینه فعالیت در شرکت مذکور تنها به “جست وجو” و “سیستم های عامل ” محدود نمی شود، بلکه این دو در پی کنترل کاربران در فضای مجازی هستند.

به بیان دقیق تر آیا کاربران با استفاده از ویندوز از خدمات متعددی بهره می گیرند که مایکروسافت ارائه می دهد و یا در شبکه جهانی سرگرم انتخاب از میان خدمات گوناگون گوگل هستند؟ شاید بتوان فعالیت های کاربران را در فضای مجازی ترکیبی از هر دو مورد مذکور دانست به همین دلیل هر دو شرکت در صدد کسب سهم بازار بیشتر در طیف فعالیت هایی هستند که تجربه کاربران را در این محیط شکل میدهد.

“بد نباشید” شعار سازمانی اولیه – و فعلی – گوگل است که مربوط به ارائه خدمات سودمند به مشتریان (و دیگر افراد) بدون سو استفاده از اعتماد آنهاست. حسن نیت نهفته در این نوع ذهنیت، بی تردید برای گوگل نوعی مزیت رقابتی به همراه داشته است.

با این همه به تازگی دو رویداد این جایگاه را تهدید کرده است:

نخست زمانی که سهام گوگل به صورت عمومی عرضه شد (زیرا گوگل به عنوان شرکت سهامی عام باید نه پیرو آرمان های والا بلکه تابع سهام داران و محدودیت های مالی خود پاسد)؛ و دیگر زمانی که این شرکت به بازار چین راه یافت. علاوه بر تمامی موارد ضروری برای جلب نظر مساعد دولت چین در حیطه کسب و کار، این شرکت متعهد به انجام برخی امور از قبیل حذف بعضی نتایج جست وجو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *