3 عامل مهم در کارآفرینی خانوادگی

۳ عامل مهم در کارآفرینی خانوادگی

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در مقالات قبل به تعریف و توضیح کارآفرینی خانوادگی و کسب و کارهای موفق با اعضای خانواده پرداختیم در این مقاله قصد دارم راجع به ۳ عامل مهم در تمامی کسب و کارهای خانوادگی صحبت کنم.

مطابق انتشارات آکادمی بین المللی تحقیقات شرکت های خانوادگی IFERA در دسامبر ۲۰۰۳، سهم شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود ، در اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد ، در ایالات متحده حدود ۹۵ درصد و در آمریکای مرکزی و جنوبی حدود ۶۵ درصد می باشد.

همچنین نزدیک به ۳۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی از نوع شرکت های خانوادگی می باشد.

آنچه که از یافته های تمام تحقیقات بر می آید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت (خانواده و مالکیت یک کسب و کار ، یا خانواده و مدیریت یک کسب و کار) می تواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.

 

سه عامل مهم در کارآفرینی خانوادگی (کسب و کار های خانوادگی) عبارتند از

1. خانواده

2. مالکیت

3. مدیریت

 

از دید کلی می توان یک کسب و کار یا کارآفرینی خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود

شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تأثیر قرار می گیرند.

و از دید جزئی تر تعاریف زیر را می توان برای یک کسب و کار خانوادگی برشمرد:

کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده می باشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره می شود.

همانطور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاها نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد.

 

اما در یک سطح کلی تر تعاریف کارآفرینی خانوادگی در سه ترکیب مشروط مالکیت و مدیریت ذیل قرار می گیرند:

الف) کسب و کارهایی که در مالکیت خانواده هستند و توسط خانواده

مدیریت می شوند.

ب) کسب و کارهایی که در مالکیت خانواده هستند اما توسط خانواده

مدیریت نمی شوند.

ج) کسب و کارهایی که در مالکیت خانواده نیستند اما توسط خانواده

مدیریت می شوند.

 

به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکت ها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال زایی و رفع بیکاری ، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این مسئله و کارآفرینی از طریق ایجاد اینگونه شرکت ها روی آورده و برنامه ریزی های بسیار دقیق و هدفداری را در این زمینه انجام می دهند.

 

شرکت های بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شرکت هایHermes , DANONE , Michelin , Peugeot , Henkel, Johnson , Kellogg’s, & BMW, Dr. Oetker , Beretta Barilla , Johnson , IKEA , Tetra Pak , Mars از نوع شرکت های خانوادگی می باشند.

 

همچنین شرکت بزرگ Hoshi که در قرن ششم در ژاپن تاسیس گردید نیز شرکتی خانوادگی می باشد.

 

سیاستمداران و دولتمردان در کشورهای مختلف قوانین و مقرراتی وضع نموده اند که ضمن فراهم آوردن تسهیلات و امکاناتی در جهت راه اندازی ، رشد و توسعه کسب و کارهای خانوادگی ، موانع و مشکلات پیش روی مؤسسان این گونه کسب و کارها را نیز حداقل نموده است.

افزایش سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران برای انتقال سرمایه ها به سمت این گونه شرکت ها نیز از دیگر برنامه های اقتصادی دولت ها می باشد.

رشد و بقای کسب و کارهای خانوادگی برای اینکه یک کسب و کار خانوادگی رشد نماید و برای نسل های بعدی نیز بقا داشته باشد بایستی یک برنامه ریزی دقیق و اصولی برای کسب و کار از سوی مالکان و مدیران کسب و کار انجام گیرد.

علاوه براین به دلیل اهمیت روزافزون این نوع کسب و کار هم برای جوامع و برای اقتصاد ملت ها حمایت هایی نیز بایست از سوی دولت ها در این راستا انجام شود.

 

راستی https://www.instagram.com/rastinbs/اینستاگرام راستین رو دنبال دارید؟

 

8 شغل واقعی با کار در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *