کارآفرینی خانوادگی چیست

کارآفرینی خانوادگی چیست

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

کارآفرینی خانوادگی یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل هستند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند.

من چون تز دکترام در خصوص یک بخش مهم در کسب و کارهای خانوادگی هست تقریبا میتونم بگم در زمینه کارافرینی سازمانی و کارافرینی خانوادگی و در کل کارآفرینی یکی از به روز ترین اطلاعات رو در ایران من دارم.

بهتون پیشنهاد میکنم اگر خودتون کارآفرین خانوادگی هستید و یا عضوی از یک کسب و کار خانوادگی هستید و یا میخواهید که با اعضای خانوادتون یک کسب و کار راه بندازید حتما سری مقالات کارآفرینی خانوادگی من رو در سایت کسب و کار راستین دنبال کنید.

برگردیم سر قصه اصلی مون که همون کسب و کار خانوادگیه ، این نوع کسب و کار ها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا، ایران، چین و … مشاهده کرد .

در این جدول براتون درصد کسب و کارهای خاوادگی رو به کل کسب و کارهای کشورهای مختلف آوردم:

نسبت شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود در جهان

نام کشور

درصد شرکت های خانوادگی از کل شرکت های موجود
ایالات متحده ۹۵
ایتالیا ۹۳
فنلاند ۸۰
یونان ۸۰
قبرس ۸۰
سوئد ۷۹
اسپانيا ۷۵
هلند ۷۴
پرتغال ۷۰
بلژیک ۷۰
انگلستان ۷۰
آلمان ۶۰
فرانسه ۶۰

استرالیا

۷۵

با توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده می کنید که کسب و کارهای خانوادگی از مهمترین اولویت های کشورهای مختلف برای اشتغال زایی و کارآفرینی محسوب می شوند.

اغلب میان دو واژه “خانواده” و “کسب و کار” نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تأثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر می گذارند تشکیل یک نظام کلی تر را به نام کسب و کار خانوادگی” (فامیلی) می دهند.

برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب و کار خاص اتکا نموده اند و به موضوع از این زاویه نگاه کرده اند.

طبق تعریف هندلر از کسب و کار خانوادگی که یکی از مطرح ترین محققان در حوزه کارآفرینی خانوادگی در دنیا است کسب و کار خانوادگی، به مثابهی سازمانی است که اصلی ترین تصمیمات و برنامه های عملیاتی آن برای انتقال و جایگزینی رهبری، تحت تأثیر و نفوذ اعضای خانواده ای قرار دارد که این اعضا در مالکیت و یا مدیریت آن سازمان نقش اصلی را بر عهده دارند.

هرگونه تلاشی برای تعریف یک کسب و کار خانوادگی باید متناسب با وضعیت های گوناگون باشد و مجموعه ای از عوامل و متغیرها را که باعث تمایز این نوع سازمان با دیگر انواع سازمانی می شود مورد توجه قرار دهد. و میزان درگیری اعضای خانواده در کسب و کار می تواند به صورت مالکیت

بخشی از سهام” تا “مشارکت کامل و گاه بین این دو محدوده باشد.

هندلر بیان می دارد که برای تعریف یک کسب و کار خانوادگی دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:

نخست اینکه اگر کارآفرینی خانوادگی را از دیدگاه “محوریت اصلی کسب و کار، محوریت فرعی خانواده ” تعريف نماییم این تعریف بیانگر این مفهوم است که درگیری و دخالت اعضای خانواده در کسب و کار زیاد نیست و بنابراین ، ارزشها و طرز نگرش های آنها تأثیر اصلی و ارجح را در کسب و کار دارا نمی باشند

 

دوم اینکه، اگر یک کسب و کار خانوادگی را از دیدگاه “محوریت اصلی خانواده، محوریت فرعی کسب و کار ” تعريف نماییم. این تعریف بیانگر این مفهوم است که درگیری و دخالت اعضای خانواده در کسب و کار زیاد بوده بنابراین، ارزش ها و طرز نگرش های آنها تأثیر اصلی و ارجح را در کسب و کار دارا می باشند و به عنوان نقش اصلی در تعریف یک کسب و کار خانوادگی محسوب می شوند.

 

راستی اینستاگرام راستین رو دنبال دارید؟

1 دیدگاه برای “کارآفرینی خانوادگی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *