ویژگی-های-کار-آفرینان-درون-سازمانی

ویژگی های کارآفرینان درون سازمانی

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در مقالات قبل به مفهوم کارآفرینی سازمانی و تاثیراتی که این دست از کارآفرینان در رشد و پیشرفت سازمان دارند اشاره کردیه ایم.حتما به شما پیشنهاد میکنیم که مقالات قبل در این خصوص را در سایت راستین بخوانید. خب بریم سراغ موضوع بررسی ویژگی های کارآفرینان کارآفرینان سازمانی

در این مقاله میخواهم با استفاده از تحقیقات یکی از معتبرترین دانشمندان حوزه کارآفرینی سازمانی یعنی گیفورد پینکات به ویژگی های مشترک کارآفرینان سازمانی اشاره کنیم.

پینکات ویژگی های مشترک کارآفرینان درون سازمانی را در قالب دوازده ویژگی خلاصه کرده است:

1. احساسات و انگیزه های اولیه

تحریک کننده اصلی در کارآفرینان درون سازمانی، شور و هیجان برای ارائه ایده، کنجکاوی، تعهد و باورهاست و تمرکز بر هیجان شورانگیزی اهرم کلیدی است.

 

2. خدمت به خود و سازمان

کارآفرینان درون سازمانی خواهان آزادی بوده و به منابع دسترسی دارند. آنها افرادی هدف گرا و خودجوش هستند، اما به پاداشها و تقدیرهای سازمانی واکنش نشان می دهند. کارآفرینان درون سازمانی خشنودی خود، مشتریان و حامیان سازمان را فراهم می سازند، اما همواره تمایل دارند سازمان نشان را برای پیگیری ایده خود ترک نمایند.

 

3. روابط با افراد دیگر

سایر کارکنان برای موفقیت کارآفرینان درون سازمانی عنصری حیاتی هستند؛ کارآفرینان درون سازمانی نیازمند حمایت و کمک کلیه کارکنان سازمان می باشند.

 

4. رهبری

کارآفرینان درون سازمانی رهبرانی هستند که دیگران را توانمند می سازند و از ایده های آنها حمایت می کنند.

 

5. چشم انداز زمانی

یک پروژه کارآفرینانه با توجه به نوع فعالیت مخاطره آمیز طی دوره زمانی سه ساله یا بیشتر، طول می کشد. از این رو، کارآفرینان درون سازمانی باید دارای چشم انداز زمانی بلند مدت باشند. با این وجود، یک حس فوریت داشتن برای تحقق برنامه زمان بندی سازمانی و یا برنامه زمان بندی شده ای که فرد به خودش تحمیل می نماید، وجود دارد.

 

6. سبک حل مسأله

کارآفرینان درون سازمانی انتظار رخداد مسائل را دارند، و اقدام به حل مسائل می نمایند. آنها باید بدانند که چگونه وظایف را تفویض کنند، و چگونه دیگران را توانمند سازند؛ اما زمانی که ضرورت پیدا کند، اقدام به انجام کاری می نمایند که مورد نیاز است. آنها ضمن توجه به درون سازمان، از محیط بیرونی نیز غافل نیستند.

 

7. مهارت های سازمانی

کارآفرینان درون سازمانی توانایی جذب منابع، حمایت و اطلاعات از درون سازمان را دارند. آنها قادر به شکوفاسازی و آبادانی سازمان هستند و به اعضاء تیم و حامیان کمک می کنند؛ همواره تمایل به یادگیری دارند.

 

8. ارتباطات

کارآفرینان درون سازمانی قادرند با افراد در سرتاسر سازمان و خارج از سازمان ارتباط برقرار نمایند. آنها این توانایی را دارند که ایده های خود و ظرفیت های این ایده ها را با ظرافتی خاص تشریح نمایند. کارآفرینان درون سازمانی در جلب موافقت دیگران برای چشم اندازی که ترسیم نموده اند، خبره هستند.

 

9. شکست ها و اشتباهات

کارآفرینان درون سازمانی پروژه های مخاطره آمیز را از نظر ها پنهان می کنند، به نحوی که آنها می توانند از اشتباهات خود درس بگیرند، بدون آنکه هزینه های سیاسی ناکامی را در مقابل عموم افراد متحمل شوند.

 

10. ریسک

کار آفرینان درون سازمانی خواهان ریسک معتدل هستند. آنها این ترس را ندارند که از سازمان اخراج شوند، به طوری که از این حیث برای خودشان مخاطره کمی قائل هستند.

 

11. تحقیق بازار

کارآفرینان درون سازمانی به تحقیق و بررسی بازاری که در آن فعالیت می کنند، می پردازند و با استفاده از قدرت تحلیلی و شهودی خود، بازار را مورد ارزیابی قرار می دهند.

 

12. تصمیم گیری جسورانه

کارآفرینان درون سازمانی, تصمیم گیرندگان برجسته ای هستند و اغلب بدون داشتن اطلاعات کافی اقدام به تصمیم گیری می نمایند. آنها از تصمیم گیری هراسی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *